Esperanza 11

Tags: 

Acapulco (Mexico)  5 november 2017  (16.85’11” N 99.82’34”W)

Hola Vrienden,

‘s  Avonds, als we na het diner terug komen in onze hut, ligt op ons bed een nieuwe “Your Daily Programme” Een krantje met daarin alle activiteiten die er de volgende dag zijn.

De schipperse kruist dan alles aan wat ook maar een beetje met sport te maken heeft. Yep, de calorieën moeten weer verbrand worden.

Om 09:00 start ze met Bootcamp. A 30 minute metabolic work out!  Ze werkt zich helemaal in het zweet! Om 09:30 Ballet, Breathe & Stretch. 11:30 Line Dancing, Come along for a fun dancing session. 14:00  Burn fat from your tummy, hips & bottum. Ha ha 16:00 Combat cardio.

Nu worden deze sessies niet gegeven door de kok die het ’s morgens toch nog niet zo druk heeft, maar door de leden van een professionele dansgroep.  Soms is ze er zo druk mee dat ze amper de tijd heeft om te lunchen.

En dan is er nog op het hoogste dek een baan gemaakt om te wandelen en te hardlopen. Rechts lopen de mensen die mee doen aan: Walk a Mile with a Smile. En links voor die dwazen uit hut 257  (The Dutchies) die 25 rondjes hardlopen.

En  natuurlijk is er ook een uitgebreide Fitness met talloze martelwerktuigen. Dat zijn best slimme apparaten. Als je er op stapt weten ze al bijna alles van je! Je gewicht, je hartslag, wat voor een afstand je afgelegd hebt en …. hoeveel calorieën je hebt verbrand!!

Yes…. na een halfuur staat dat op 356!!!  Kom op Car, we kunnen gaan lunchen. Uiteraard met een mooi glas strakke witte wijn, want die heb je wel verdiend!!

En zo glijden we langzaam door de Caribische Zee richting het Panama Kanaal. We zien Curaçao en Aruba aan bakboord aan ons voorbij glijden. Jammer dat we er niet even stoppen. 

Het is gek, je zou denken: op zo’n Cruiseschip, ik verveel me hartstikke dood!  Nou nee, helemaal niet.!! Wil je op een strandstoel lekker in de zon bij het zwembad zitten? Prima!

Of vindt je het leuk om een rondleiding op/in het schip te krijgen? Het kan en mag allemaal.

Vandaag staat de Brug op het programma. De Kapitein maakt er een mooi verhaal van. Omdat het schip al een oude dame van 30 jaar is, varieert de apparatuur op de Brug van oud naar super modern.

Zo zien we oude spreekbuizen vanaf de Brug naar de Machinekamer, naast joekels van beeldschermen met daarop de elektronische navigatie kaarten waarop gelijkertijd het radarbeeld ook op geprojecteerd wordt. Is dat niks voor mijn verjaardag Car? 

Maar .. gelukkig zijn er ook nog ouderwets papieren navigatiekaarten aan boord.  De schipperse controleert nog even of ze wel up to date zijn bijgewerkt.

Mag mijn Schipperse ook nog even aan het roer staan Kapitein? Nou goed dan… alleen even voor de foto!!

Daar is ze: het Panama kanaal!  Kijk daar .. daar achter die gele boeien, daar lagen we  voor anker, 9 jaar geleden!!

Bij het open gaan van de eerste sluis de “Gatun locks” van het bijna 50 Km. lange kanaal, krijgen we het samen toch ongemerkt weer een beetje benauwd. Wat was dat een ongelofelijke stress volle periode in onze reis. En dat realiseerden we ons pas toen we er na twee dagen door heen waren.

Met ons  klein bootje midden in zo’n  gigantische sluiskolk door vier lijnen op zijn plaats gehouden.  Drie grote negers aan boord als lines-man en uiteraard een loods. Die allemaal moesten eten, drinken en slapen. Nou, dan is de Esperanza opeens klein.

Voor de Astor was de passage in 7 uurtjes gepiept.  Toen gingen de deuren van het “Miraflores  lock” voor haar open om zo, in drie niveaus,  zo’n 30 meter lager!! de Pacific in te zakken.

Maar .. daar betaald ze ook een heel ander tarief voor dan onze US$ 1.200.=  van toen.

De prijslijst van het kanaal zit best wel grappig in elkaar. Een containerschip betaald naar het aantal containers dat zij tijdens de passage aan boord heeft. Een vrachtschip betaald naar haar tonnage.  En een Cruisschip? Je houdt het niet voor mogelijk … naar het aantal beslapen en onbeslapen bedden !!  $ 138.= voor een beslapen bed en  $ 111.= voor een leeg bed.

Een snelle berekening leert ons dat de Astor voor deze passage US$  123.000.=  heeft moeten betalen!!  Gelukkig kwam de Kapitein niet collecteren en gingen we mooi onderweg naar Acapulco in Mexico.

Hasta luego

Carla & Han

m/s Astor

Terug naar boven