Verenigingssloep

 

In het seizoen 2024 heeft WV De Helling een een elektrische sloep aangeschaft en een esloep afdeling opgericht waarin leden gezamenlijk gebruik maken van deze sloep. De sloep zal als naam dragen "Caatje op de Lek", dankzij onze sponsor Caatje aan de Lek.

De sloep

De esloep is een Zuidwestersloep 595:  aluminium sloep, met een rompvorm optimaal voor elektrisch varen. Je vaart 6,5 km per uur bij een vermogen van 400 watt. Dat kun je zomaar 10 uur volhouden. Je kunt steeds zien welke actieradius je nog hebt. De maximumsnelheid ligt net boven de 10 km per uur.  Dat kun je - bij een volle accu - 1,5 uur volhouden. Elektrisch varen is dus: ontspannen varen, genieten van de rust en het water. Ga lekker zitten op de kussens, je kunt tot 10 personen meenemen aan boord. En: je kunt elkaar verstaan, want er is geen storend motorgeluid.

We kiezen voor een aluminiumsloep: minimaal onderhoud, lange levensduur en vooral: een heel lang seizoen! Zo lang de Lek niet te hard stroomt kun je  eigenlijk 12 maanden per jaar het water op. Denken we nu ten minste: we gaan het ondervinden.

Het gebruik

Wie lid is van de elsoep afdeling mag onbeperkt gebruik maken van de esloep. We hebben een appgroep met een link naar de pagina waar je de sloep per dagdeel kunt reserveren.Gewoonlijk  reserveer je steeds 1 dagdeel, maar 1x per jaar kun je 2 dagdelen reserveren. Stel je wilt lunch in Wijk bij Duurstede... Dit alles in redelijkheid en overleg met elkaar. Samen een boot delen is ook gunnen en inschikken.

Je laat de accu voldoende vol achter voor de gebruikers na je. Iedere keer als je gevaren hebt sluit je de accu aan op de lader.  Als je de ochgtend (tot 13:00 uur) hebt gevaren laat je de accu minstens 65% gevuld achter, na de middag - tot 17:00 laat je de accu minimaal  35% gevuld achter en in de avond zorg je dat de stekker er in zit voordat de accu onder de 10% komt. Dit in verband met de levensduur van de accu.
Je mag de esloep meenemen als je van twee andere afdelingsleden een handtekening krijgt die jou ondersteunen dat je met de sloep kunt varen. Daarvoor bieden we ook instructie aan. Niet dat het moeilijk varen is, maar het vergt enige handigheid om met de sloep te varen, omdat deze stuurt met de motor. Daarnaast willen we graag dat je de vaarregels kent.

Veiligheid

Aan boord zijn 5 zwemvesten voor volwassenen en 4 voor kinderen. Gebruik ze vooral. Daarnaast zijn er peddels - mocht het onverhoopt nodig zijn -. Ook is er een anker aan boord. Je mag pas varen met de sloep na instructie en nadat je het vaardigheidsformulier hebt getekend en daarbij twee andere leden die al een handtekening hebben verklaren dat jij de vaardigheden bezit, het vaarwater en de vaarregels kent. Het formulier vindt je  hier

Vaarwater

We varen enkel tussen de stuwen. Zwemmen doe je best op de afgraving, in de geul van de Lek mag je niet zwemmen.  Je kunt NIET een strandje op met de esloep: dan breekt de schroef - zeker bij voorbijkomende vrachtschepen. Wel kun je ankeren in een krib. Let altijd op bij grote rijnaken: de zuiging en waterverplaatsing zijn indrukwekkend,

Verdere afspraken:

  • Je mag  - vanwege de stroomsnelheid - niet varen als de waterafvoer in de Lek groter is dan 700m3 per seconde bij Hagestein Boven, deze info vindt je hier.
  • Je vaart niet in het donker - want we hebben nog geen verlichting geregeld. Sowieso is de Lek in het donker lastig omdat grote rijnaken vaak slecht zichtbaar zijn tegen de stadsachtergrond
  • Er is altijd een afdelingslid aan boord die de vereiste handtekeningen heeft
  • Zwemmen: JA!, natte kussens: NEE. Ook als er een regenbui overkomt: houdt de kussens droog. Als dat niet gelukt is droog ze dan thuis en breng ze droog terug.
  • Schades en problemen meld je bij de bootbazen

Vaartips

Een paar vaartips op een rij, die je helpen om de boot snel onder controle te krijgen:

  • De gashendel is heel gevoelig. Vaar lekker de rivier op, daar kun je vertrouwd raken met de gashendel, het sturen en de reactiesnelheid.
  • ​Geef altijd een beetje gas. Zelfs 60 watt is al voldoende stuwkracht om te sturen. Zo kun je blijven sturen.  Gas eraf, betekent dat sturen niet meer kan: dan kun je wel uitdrijven, maar je hebt geen controle. Geef de sloep even tijd om te reageren op je stuurbeweging.
  • Een bocht met weinig snelheid kun je inzetten door - terwijl je langzaam vaart - een korte dot gas te geven en dan weer terug naar een minimaal vermogen. Zet het gas niet uit.
  • Als je een scherpe bocht wilt maken en vaart wilt houden: meer gas geeft een kortere draaicirkel. Zet niet het gas uit.
  • Spierkracht: gebruik bij uitvaren uit de box en het invaren van de box spierkracht: leg de sloep stil en doe de eerste of laatste meters op de hand. Lekker ontspannen.
  • Ga lekker zitten achter je roer.
  • Leg de blauwe dodemansknop er alleen op vanaf het moment dat je wegvaart totdat je stilligt. Als onverhoopt bij uit of instappen iemand de gashandel vastpakt, gebeurt er dan niks.
  • Je kunt een aanleg manoeuvre altijd afbreken en opnieuw doen.
  • De sloep varen we vooruit de box in en achteruit er uit.
  • Aanleggen in de box vooruit: weinig gas, 100 Watt is al genoeg, vaar op ¾ van de breedte van het vaarwater, zodat je ruimte creeert voor de bocht. Begin met insturen als de stuurman de vingerling voor de box dwars heeft. Geef eventueel een heel korte dot gas als je sneller wilt draaien en dan meteen weer terug naar laag vermogen. Leg de sloep stil als de kop van de sloep goed in de box ligt. Doe de rest op je gemak op spierkracht.
  • Vooruit wegvaren uit de box: kijk eerst naar ander verkeer. Gebruik gerust spierkracht voor de eerste paar meter achteruit. Wel zo ontspannen. Zo gauw de achterkant van de sloep voorbij de vingerling is: zet maximaal de draai in. Geef een korte dot stevig gas, de sloep draait en op naar de Lek. Krijg je de bocht niet in 1 keer (dat kan bij veel wind), even achteruit en steken.
  • Als je veel vermogen gaat gebruiken voor een stuurbeweging: eerst je stuurdraaien, dan gas geven: dan geef je de impuls de goede richting op.
  • Leg bij de afvaart de landvasten zodanig op het steiger dat deze bij terugkeer weer makkelijk te pakken zijn. 

 

​Hoe word je lid?

Klik hier voor meer info over het lidmaatschap en de kosten.  Voor 2024 zijn de kosten alsvolgt: lidmaatschap 45 euro plus KWVB-bijdrage van 24,30 plus de jaarlijkse afdelingsbijdrage van 200 euro. Voor nieuwe leden geldt een éénmalig inschrijftarief van 22,50.

Ben je enthousiast, vul dan dit formulier in, ook als je al lid bent van De Helling en vink de esloep afdeling aan.

Naast het afdelingslidmaatschap geldt dat je lid moet zijn van de vereniging. Jeugdleden kunnen lid worden in overleg. Als je je hebt aangemeld via dit formulier nemen we contact met je op. Je betaalt naast het lidmaatschap een afdelingsbijdrage van 200 euro per jaar.

 

Terug naar boven